Styrelsen

Styrelsens uppgifter i Tallbackens samfällighetsförening



Styrelsen uppdrag

Ordförande:

Leda styrelsens arbete, fördela arbetet samt hålla ihop styrelsen

Sammankalla till möten, senast 3 veckor innan. Vanligtvis 5 styrelsemöten, 2 stycken inför städdagar samt 2 stycken inför årsmötet och ett efter årsmötet för genomgång av vad som ska göras med de motioner som godkännes på mötet samt för genomgång av arbete som fördelas inom styrelsen

Leda möten

Förvara protokoll i original


Kassör:

Bokföring

Göra budgetförslag som styrelsen ska godkänna och ska vara med i kallelsen till årsmötet

Skicka årsprotokoll och konstituerat protokoll till Lantmäteriet för registrering, samt att kopia på dessa lämnas till banken

Göra bokavslut och lämna till revisorerna i januari varje år

Dela ut inbetalningskort till de boende. Exempel på inbetalningar: årsavgift, parkering, C-sam, vatten, sopor

Betala föreningens fakturor

Kontrollera att inbetalningar från de boende kommer in på kontot

Förse vattenansvarig med kopior på vattenräkningar samt årsavläsning från kommunen så slutvattenräkningen kan göras. Samtliga styrelsemedlemmar hjälper till att läsa av vattenmätare hos de boende och meddelar vattenansvarig resultatet

Uppdatera och dela ut medlemsregistret

Uthyrning av extraparkeringsplatser


Sekreterare:

Föra protokoll på möten

Se till att lapp om motioner till årsmötet kommer upp på anslagstavlan

Boka lokal till årsmötet

Göra i ordning verksamhetsberättelsen till årsmötet

Göra i ordning kallelsen för årsmötet så det kan publiceras minst 14 dagar innan årsmöte (på hemsidan samt papperskopia till de som inte har dator)

Se till att protokollet från årsmötet blir signerat och publicerat på hemsidan snarast efter årsmötet

Se till att trivselregler mm är korrekta och uppdaterade, samt publicerade på hemsidan

Sätta upp relevanta lappar med annan information på anslagstavlan


Suppleanter:

Delta på styrelsemöten

Hjälpa till med de göromål som styrelsen har

Träda in istället för ordinarie ledamot (ordförande, sekreterare eller kassör) när så behövs och ta dennes uppgifter


Övrigt ansvar som tydligt fördelas inom den nybildade styrelsen på dess första möte och protokollförs:

Vem har kontakten med sophanteringen? Bokar även tvätt av kärl i samband med en eller bägge städdagarna. En tvätt per år är kostnadsfri

Vem beställer gröna påsar och fyller på i soprummet? Brukar levereras där man sätter upp en lapp, förslagsvis TV-rummet där de förvaras

Vem har kontakten med snöröjaren? Gärna någon som är hemma på dagarna och ser hur situationen är

Vem tar emot motionerna till årsmötet?


Ansvar som fördelas löpande på styrelsemötena:

Avläsning av vatten hos olika hus

Kontakt med Trivselkommittén, ska vara med i början på styrelsemötena inför städdagar så de känner sig involverade och inte överkörda

Införskaffande av material inför städdagar

Ta in offerter när det behövs

Andra åtgärder som styrelsen ålagts eller åtagit sig att utföra

Välkomnande av nyinflyttade (ev med "flyttgröt")


Valberedningen ansvarar för att förslag till ny styrelse mm är berett i god tid innan årsmötet, vanligtvis till början av februari.


Ordförande sitter 1 år

Kassör sitter 2 år (inte nyval samma år som Sekreteraren)

Sekreterare sitter 2 år (inte nyval samma år som Kassören)

2 Suppleanter sitter 1 år

2 Revisorer sitter 1 år

3-4 Trivselkommittén sitter 1 år

2 Valberedning sitter 1 år


Inofficiella uppdrag:

Vattenansvarig 1 år

Webansvarig 1 år